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Common Plurilingual Activities - At a Glance

One key principle of plurilingual pedagogies is to always teach a language in relation to other languages, rather than teaching it in an isolated way. Since plurilingual speakers/learners are already making links between the target language and other languages they know (whether implicitly or explicitly), it is important for teachers to tap into their rich linguistic and cultural repertoire for more effective learning. This holistic way of learning a target language can help build greater metalinguistic and meta-cultural awareness as well as promote transfer of language skills and learning strategies that students are implicitly or explicitly using.

​Language Register for Professional and Academic Purposes

Unit Description

In this unit, students will learn about the use of register in language for different social purposes. Through making links with French and other home languages, they will also learn how to use an appropriate register for academic/professional purposes. Students will write a mock email to an English university to ask for information about a program of choice in a formal and professional manner.

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Key Language Elements:

Lesson 1: Vocabulary strategies – cognates; registers of language

Lesson 2: Writing for a specific academic/professional purpose with a reader in mind

ESL Lesson Plans

Kids with Capes

Unit Description

In this unit, students will learn more and write about a national hero from their own culture and their classmates’. Through class sharing, they will gain a critical awareness and appreciation of the similarities and differences among cultures. Students will also expand their vocabulary using the target language, as well as develop their listening, writing, and speaking strategies through several tasks.

Key Language Elements:

Lesson 1: Vocabulary strategies – prefixes, suffixes; root words; cognates; listening strategies; gender-neutral pronouns.

Lesson 2 & 3: Use of the past and present tense; writing strategies; descriptive paragraphs.

Lesson 4 & 5: Writing strategies; descriptive paragraphs.

Lesson 6: Giving constructive peer feedback; speaking strategies.

Lesson 7: Oral presentation; giving constructive peer feedback; speaking and listening strategies.

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Sequences pédagogiques en Français (FLS)

Description de la séquence pédagogique :

Dans cette séquence, les étudiantes et les étudiants sont appelés à découvrir un nouveau genre littéraire, la bande dessinée, à travers la lecture de Paul au parc, de Michel Rabagliati, publié en 2011, aux Éditions de la Pastèque. Tout en s’appropriant le vocabulaire lié à ce genre, ils et elles se familiariseront avec les stratégies de lecture multimodales mobilisées par la bande dessinée, s’exerceront au résumé et en apprendront sur le contexte social et politique québécois des années 1970. Les étudiants et les étudiantes seront aussi invitées à réfléchir aux rapports familiaux, interpersonnels et aux conflits politiques dans une perspective interculturelle. Ces leçons s’inspirent en partie de la séquence didactique de Fanie Cantin, créée à l’hiver 2012 et publiée sur le Portail pour l’enseignement de la littérature de l’Université Laval, entre autres en ce qui a trait à l’exploration de la typographie (le tableau sur les procédés typographiques est le même). Pour le reste, bien qu’il y ait des éléments communs (initiation au genre de la bande dessinée, registres de langue et références culturelles), la séquence que nous proposons s’inscrit dans une démarche tout autre.

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Éléments clés : 

Leçon 1 : Vocabulaire spécialisé; onomatopées; valorisation des langues. 

Leçon 2 : Stratégies de lecture multimodales; variétés et registres de langues. 

Leçon 3 : La société québécoise des années 1970; rapports interpersonnels: conflits politiques et différences dans une perspective interculturelle.

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Pour consulter cette séquence : https://www.portail-litterature.fse.ulaval.ca/objet/index.php?act=seq&obj=726 

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Télécharger le plan de leçon

Télécharger le document d'accompagnement (étudiant)

Télécharger la bande dessinée

Sequences pédagogiques en Philosophie

Description de la leçon :

Durant cette leçon, les étudiants vont apprendre comment écrire une introduction philosophique qui problématise la question philosophique.  

En comparant les éléments dans une introduction d’un texte en français et en anglais, les étudiants apprennent les caractéristiques spécifiques pour rédiger une introduction philosophique. 

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Objectifs :  

  • Promouvoir la conscience métalinguistique des caractéristiques textuelles spécifiques en philosophie. 

  • Apprendre à écrire une introduction à la dissertation philosophique. 

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Télécharger la séquence pédagogique

© 2021 by Sunny Man Chu Lau PhD.

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