
RAPPROCHER LES ÉDUCATRICES ET LES ÉDUCATEURS EN ESTRIE : SOUTENIR LE PLURILINGUISME DE L'ENSEIGNEMENT PRÉSCOLAIRE À L'ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR
-----------------------------------
CONNECTING EDUCATORS IN ESTRIE: SUPPORTING PLURILINGUALISM FROM PRE-SCHOOL TO HIGHER EDUCATION
28 October 2025 at Bishop's University
29 octobre 2025 à l'Université de Sherbrooke
date limite d'inscription/deadline for registration: 21 October 2025
La diversité ethnolinguistique croissante de l’Estrie enrichit notre communauté, et elle souligne également la nécessité pour les éducatrices et éducateurs et les chercheuses et chercheurs de développer et de mettre en œuvre des approches pédagogiques qui soutiennent mieux les personnes apprenantes dans toute leur diversité. Les approches pédagogiques plurilingues, qui valorisent et tirent profit des ressources culturelles et linguistiques des apprenantes et apprenants, peuvent apporter un tel soutien. Dans cette optique, nous organisons un événement de deux jours intitulé « Rapprocher les éducatrices et les éducateurs en Estrie : soutenir le plurilinguisme de l’enseignement préscolaire à l’enseignement supérieur », qui se tiendra à l'Université Bishop's le 28 octobre 2025 et à l'Université de Sherbrooke le 29 octobre 2025. Cet événement vise à réunir des praticiennes et praticiens travaillant dans des établissements d'éducation de la petite enfance, dans des écoles primaires et secondaires ainsi que dans des Cégeps, des professeures et professeurs et des chercheuses et chercheurs des deux universités, ainsi que des conseillères et conseillers pédagogiques, des membres du personnel administratif scolaire, des personnes étudiantes et des partenaires communautaires. Il jettera les bases d'une communauté de pratique durable réunissant les personnes intéressées par le développement d'approches plurilingues et le soutien de leur mise en œuvre à tous les niveaux d'enseignement en Estrie.
The growing ethnolinguistic diversity in Estrie enriches the community and also signals a need for action on the part of educators and researchers, to develop and implement pedagogical approaches that better support diverse learners. Plurilingual pedagogical approaches, which value and leverage learners’ cultural and linguistic resources, can provide such support. In light of this, we are organizing a two-day event, entitled Connecting Educators in Estrie: Supporting Plurilingualism from Pre-school to Higher Education, which will take place at Bishop’s University on October 28th, 2025 and at l’Université de Sherbrooke on October 29th, 2025. This event aims to bring together practitioners working in early childhood education settings, and in primary and secondary schools and CEGEPs, professors and researchers from both universities, as well as pedagogical consultants, school administrators, students, and community partners. It will lay the foundations for a sustainable community of practice gathering those interested in developing plurilingual approaches and supporting their implementation at all levels of education in Estrie.
Programme / Schedule
Guests / Invité.es
28 October

Dr. Danièle Moore, keynote speaker
Danièle Moore is Professor in the Faculty of Education at Simon Fraser University in Vancouver, Canada
My interests in educational sociolinguistics cover the study of plurilingualism in societies, endangered languages and language reclamation, diasporas, language policy, plurilingual education and curriculum development, with a focus on teacher training and French education. I favor inquiry methods blending visual, narrative, performative, poetic (auto)ethnography, language biographies, and participatory action research that engage collaborations between teachers, learners, families, communities, and museal institutions, locally and across contexts.
Using international participatory and collaborative approaches to teacher-training, I examine diversely situated ecologies to explore how the theoretical lens of plurilingualism can contribute to raising awareness of translingual practice as an asset to challenge beliefs and praxis and produce alternative knowledges around teaching, learning, and researching-as-teacher-training.
Danièle Moore est Professeure à la Faculté d’Éducation de l’université Simon Fraser à Vancouver, au Canada
Mes intérêts en sociolinguistique éducative et didactique du plurilinguisme couvrent l'étude des plurilinguismes dans les sociétés, les langues en danger et la revitalisation des langues, les diasporas, les politiques linguistiques, l'éducation plurilingue et le développement curriculaire, avec un accent sur la formation des enseignants et l'éducation en français. Je privilégie les méthodologies d'enquête mêlant visuel, narratif, performatif, (auto)ethnographie poétique, biographies linguistiques et recherche-action participative qui engagent des collaborations entre enseignants, apprenants, familles, communautés et institutions muséales, localement et à travers différents contextes.
OPTION 2 FOR GUEST BIO. (talk titles have the abstracts linked)

Dr. Danièle Moore, keynote speaker
Danièle Moore is Professor in the Faculty of Education at Simon Fraser University in Vancouver, Canada My interests in educational sociolinguistics cover the study of plurilingualism in societies, endangered languages and language reclamation, diasporas, language policy, plurilingual education and curriculum development, with a focus on teacher training and French education. I favor inquiry methods blending visual, narrative, performative, poetic (auto)ethnography, language biographies, and participatory action research that engage collaborations between teachers, learners, families, communities, and museal institutions, locally and across contexts. Using international participatory and collaborative approaches to teacher-training, I examine diversely situated ecologies to explore how the theoretical lens of plurilingualism can contribute to raising awareness of translingual practice as an asset to challenge beliefs and praxis and produce alternative knowledges around teaching, learning, and researching-as-teacher-training. Danièle Moore est Professeure à la Faculté d’Éducation de l’université Simon Fraser à Vancouver, au Canada Mes intérêts en sociolinguistique éducative et didactique du plurilinguisme couvrent l'étude des plurilinguismes dans les sociétés, les langues en danger et la revitalisation des langues, les diasporas, les politiques linguistiques, l'éducation plurilingue et le développement curriculaire, avec un accent sur la formation des enseignants et l'éducation en français. Je privilégie les méthodologies d'enquête mêlant visuel, narratif, performatif, (auto)ethnographie poétique, biographies linguistiques et recherche-action participative qui engagent des collaborations entre enseignants, apprenants, familles, communautés et institutions muséales, localement et à travers différents contextes.