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What is plurilingualism?

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Qu'est-ce que le plurilinguisme?

Plurilingualism views individuals’ multiple linguistic and cultural resources as an integrated and composite repertoire that exists in a dynamic system (Castellotti & Moore, 2010). In multilingual contexts, individuals navigate everyday interactions by building bridges between languages and cultures to participate in cross-cultural communication. Individuals use their knowledge of language elements and structures to interact with others (Coste, De Pietro & Moore, 2012). As they interact, they continue to reconfigure existing knowledge with the new languages and cultures in real-life situations. Scholars call these integrated competences as plurilingual and pluricultural competences (Coste et al., 1997/2009).  

Plurilingual and pluricultural competences form the basis of plurilingual pedagogies which aim to foster learners' socio-cultural skills and strategies to navigate different cultural and linguistic spaces and to promote a critical awareness of how languages and cultures shape our identities and worldviews (Byram and Wagner, 2018). Plurilingual approaches also aim to challenge ethnocentric perspectives and foster the knowledge, skills and attitudes to communicate and build respectful relationships with people of diverse backgrounds. 

Le plurilinguisme offre une vision des multiples ressources linguistiques et culturelles des personnes comme étant un répertoire, composite et hétérogène, intégré dans un système dynamique (Castellotti & Moore, 2010). Dans des contextes multilingues, les personnes naviguent dans les interactions quotidiennes en créant des ponts entre les langues et les cultures pour participer à la communication. Elles sélectionnent et utilisent leurs connaissances des règles et des structures des langues qu’elles connaissent pour interagir avec les autres (Coste, De Pietro et Moore, 2012). Alors qu’elles interagissent, ce processus implique des reconfigurations dynamiques et complexes continues entre les langues et les cultures, existantes et nouvelles, dans des situations sociales réelles. Donc, des chercheurs et des chercheuses identifient ces compétences intégrées comme étant plurilingues et pluriculturelles (CPP) (Coste et al., 1997/2009).

 

Cette vision dynamique et plurielle de la CPP constitue la base des pédagogies plurilingues qui visent à favoriser les compétences et les stratégies socioculturelles des apprenants et des apprenantes pour naviguer dans différents espaces culturels et linguistiques. Les approches plurilingues promeuvent aussi une conscience critique de la manière dont les langues et les cultures façonnent nos identités et nos visions du monde (Byram et Wagner, 2018). Ces approches aident donc à bousculer les perspectives ethnocentriques et favorisent les connaissances, les compétences et les attitudes pour communiquer et établir des relations respectueuses avec les personnes d’autres cultures. 

References/Bibliographie: 

Castellotti, V., & Moore, D. (2010). Capitalising on, activating and developing plurilingual and pluricultural repertoires for better school integration. The linguistic and educational integration of children and adolescents from migrant backgrounds studies and resources n° 4.  

Coste, D., De Pietro, J.-F., & Moore, D. (2012). Hymes et le palimpseste de la compétence de communication. Tours, détours et retours en didactique des langues. Langage et Société, 139, 103-123.  

Coste, D., Moore, D., & Zarate, G. (1997/2009). Plurilingual and pluricultural competence. Council of Europe.  

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