Getting Started - Pour commencer
As educators, we share a deep commitment to our student success and seek to meet the challenges of the increasingly multicultural and multilingual classrooms while capitalizing on the teaching and learning opportunities present in the diverse ethnolinguistic cultures.
In Quebec, around 50% of immigrants are between 15-34 years old. Many immigrants do not speak English and French and the label “allophones” is widely used to describe them, which define these speakers negatively by what they do not speak rather than by the many other languages they speak. Research has shown that it normally takes 5-7 years for a learner to attain the language competence for academic work (see Cummins, 2021; Collier & Thomas, 2017). Many immigrants, particularly those from lower socioeconomic backgrounds, have to juggle with work and study, hence facing tremendous academic challenges like dealing with an obstacle course, as one CEGEP teacher-researcher described: “Leur parcours ressemble au parcours du combatant”.
This resource website aims to provide theoretical and practical support for teachers who are eager to support these ethnolinguistically diverse learners, particularly building bridges between their wealth of knowledge and experiences in their home language(s) and their emerging competence in French and English.
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En tant qu’enseignants et enseignantes, nous partageons un profond engagement dans la réussite de nos étudiants et étudiantes et nous cherchons à résoudre les défis que posent les classes qui deviennent plus multiculturelles et multilingues, tout en profitant des opportunités d’enseignement et d’apprentissage présentes dans les diverses cultures linguistiques.
Au Québec, environ 50% des immigrants ont entre 15-34 ans. Plusieurs immigrants qui ne parlent ni anglais ni français sont étiquetés comme étant « allophones », ce qui les définit négativement par les langues qu’ils ne parlent pas, plutôt que par celles, nombreuses, qu’ils parlent. Les recherches démontrent qu’il faut normalement 5 à 7 ans pour qu’un apprenant atteigne une compétence linguistique pour le travail scolaire (voir Cummins, 2021; Collier & Thomas, 2017). Plusieurs personnes immigrantes, particulièrement celles issues d’un milieu socio-économique défavorisé, doivent jongler avec le travail et les études, ce qui les oblige à faire face à d’énormes défis scolaires, par exemple un cours difficile, comme le décrit un enseignant-chercheur du cégep: “Leur parcours ressemble au parcours du combattant”.
Ce site a pour but de fournir un soutien théorique et pratique aux enseignants et aux enseignantes qui veulent accompagner ces apprenants et apprenantes de diverses origines linguistiques et culturelles, particulièrement en établissant des ponts entre la richesse de leurs connaissances et expériences dans leur langue d’origine, voire leurs langues, et leurs compétences émergentes en francais et en anglais.
References/Bibliographie :
Collier, V. P., & Thomas, W. P. (2017). Validating the power of bilingual schooling: Thirty-two years of large-scale, longitudinal research. Annual Review Of Applied Linguistics, 37, 203-217. https://doi.org/10.1017/S0267190517000034
Cummins, J. (2021). Rethinking the education of multilingual learners: A critical analysis of theoretical concepts. Multilingual Matters.